Dysortografie

V minulých článcích jsme se seznámili se dvěma specifickými poruchami učení, dyslexií a dysgrafií. Dnes volně navážeme popisem další příbuzné poruchy, dysortografie.

Zjednodušeně řečeno, dysortografikům dělá problém pravopis a hláskování v mluvené řeči. K tomu se přidává potíž s gramatikou. Jak se ona porucha projevuje v reálném životě? Lidé postižení dysortografií mohou vynechávat nebo naopak zdvojovat písmenka, přičemž se první ze dvou zmíněných variant může projevovat i během čtení. Dysortografici také často spojují v písemném projevu 2 a více slov dohromady, píší pomaleji a s chybami, zaměňují graficky podobná písmena jako bd, symptomů by se zkrátka našla celá řada. Lidé s dysortografií mají taktéž problém s gramatikou, jak bylo uvedeno výše. Jde ovšem o trochu jiný problém, než si možná představujete. Dysortografik zná gramatická pravidla, jen je nedokáže aplikovat v psaném textu. Například ví, že ve slově vidět se píše měkké i, přesto však klidně napíše slovo ve tvatru vydět.

Já sama dysortografií trpím a moje potíže se z velké míry shodují se symptomy výše vypsanými. Největší problém mám s gramatikou, tedy s jejím užitím v praxi. Přestože znám gramatická pravidla velmi dobře, nejsem schopna sepsat text bez chyb, pokud se zcela pekelně nesoustředím.  Proto se také omlouvám, jsou-li na tomto blogu pravopisné chyby. Důvodem je, jak už všichni víte, právě tato porucha. Někdy může žití s dysortografií způsobovat potíže, zvláště pak ve škole. Nicméně, moje dysortografie není natolik vážná, aby mi zcela komplikovala život. Spíš ji beru jako něco, co ke mně neoddělitelně patří, tedy mi vlastně ani nevadí.

Poznsali jste se v některých z výše zmíněných symptomů? Znáte někoho postiženého dysortografií? Byl pro vás tento článek užitečný? Máte na srdci něco, co byste s námi rádi sdíleli? Pokud ano, napište nám do komentářů pod článkem!

Zítra se můžete těšit na nový článek z naší série specifických poruch učení! Tentokrát budeme mluvit o dyskalkulii.


Neváhejte nás kontaktovat s jakoukoli prosbou, otázkou či životním příběhem. Jako vždy, jsme tu pro vás!

Komentáře