Centrální porucha zpracování vizuálních vjemů
V předcházejících článcích jsme společně probrali
vizuální hypersenzitivitu a hyposenzitivitu, tedy 2 typy poruchy zpracování smyslových vjemů. Dnes se zaměříme na poslední ze stejné skupiny poruch, která má co s dočiněním
se zrakem, na centrální poruchu zpracování
vizuálních vjemů, zkráceně CVPD
z anglického central visual procession disorder.
Ona výše zmíněná porucha je velmi komplexního charakteru a často
ovlivňuje učení. Pokud netrpíte žádnou ze specifických poruch učení, a přesto
jste zažívali nebo zažíváte ve škole výrazné problémy, je dost možné, že máte
právě CVPD.
V případě, že disponujeme touto odchylkou, náš mozek chybně
zpracovává zrakové vjemy, přičemž dochází k nesprávnému zpracování na
mnoha úrovních. Můžeme mít proto problémy v množství různých oblastí.
Například nám může činit potíže rozpoznávat tvary, určovat vzdálenosti, nebo si
neplést pořadí věcí. Nutno podotknout, že náš zrak jako takový narušený není,
porucha spočívá pouze v špatném vyhodnocování informací v mozku.
Jak už jsme řekli, centrální porucha zpracování smyslových
vjemů je problémem poměrně komplexním. Proto nás možná nepřekvapí, že existuje
8 typů této odchylky. Popišme si tedy každý z nich a seznamme se se
základními symptomy, abychom se v celé problematice lépe zorientovaly.
Zde si vypíšeme všechny typy a
k nim základní symtpomatiku.
- Problém s rozlišováním vizuálních vjemů
Lidé postižení právě tímto typem poruchy mají problém rozlišit
mezi podobnými tvary, objekty, symboly či písmeny. Například mohou mít potíže rozpoznat
čtverec od trojúhelníku nebo písmeno d od písmena b. Tito lidé také velice často
zaměňují písmenka ve slovech.
- Problém s vyčleněním figury na pozadí
Ti, kteří trpí touto variantou CVPD mají problém rozpoznat a
vyčlenit tvar z jeho pozadí. Například nedovedou vyhledat
potřebnou informaci na stránce, nenajdou guma na neuklizeném stole, i když leží přímo před nimi nebo nevšimnou si cvičení v učebnici, zanikající mezi zbytek textu.
- Problém s určováním pořadí
Lidé potýkající se s tímto konkrétním druhem poruchy mají
problém s určením pořadí napsaných slov, symbolů, objektů či obrázků. Často
píší nebo čtou v nesprávném pořadí čísla z řad a písmena ve slovech,
někdy mají ve větách uspořádána špatně celá slova, nebo je čtou zpřeházeně.
Mohou mít problém zformulovat smysluplnou větu, když píší, nebo mohou
přeskakovat slova a řádky při čtení.
- Problém se zaměňováním písmen a symbolů
Lidé s tímto typem odchylky si často pletou písmenka a
čísla, když píší nebo čtou. Mohou je velmi často přidávat, přeskakovat nebo zaměňovat.
Například mohou místo slova šťastný
napsat šťatsný.
- Problém s vizuo-motorikovu
Lidé žijící s tímto problémem mají potíže s koordinací
pohybů, protože nedovedou správně vyhodnotit zrakové vjemy, které získávají z prostředí
a dát si je dohromady s pohybem. Nejde jim kupříkladu chytit balón nebo
psát rovně. Mohou taktéž často vrážet do věcí.
- Vizuálně-prostorové problémy
Ti, zažívající tento podtyp naší poruchy, mají výrazný
problém s určením, kde se nachází objekty v prostoru, jak dalekou
jsou a jaká vzdálenost je mezi nimi. Lidé trpící tímto problémem mohou být
velmi nešikovní. Často jim dělá potíže chytit balón nebo například určit, kdy
je auto dostatečně daleko, aby mohli přejít přes přechod. Obvykle také špatně
čtou z mapy a obtížně se orientují v čase.
- Problém s identifikováním částečně viditelných objektů
Jak již z názvu vyplívá, lidé postižení touto odchylkou
nedovedou identifikovat objekt, pokud jde vidět pouze jeho část. Například
nepoznají auto, pokud mu nejsou vidět kola. Tito lidé velmi často špatně kreslí
nebo mají problém s přečtením chybně napsaného slova, protože nedovedou
slovo rozpoznat, když mu například chybí jedno písmenko.
- Problém s krátkodobou či dlouhodobou vizuální pamětí
Lidé s tímto problémem si velmi obtížně vybavují to, co
viděli, buď bezprostředně po vidění daného objektu, nebo za delší dobu. Možná
je i kombinace obojího. Díky tomu u nich může docházek k nesnázím se
čtením a hlavně psaním, kdy si například nedovedou vybavit, jak napsat dané
písmeno.
Zde tedy máme typy centrální poruchy zpracování smyslových
vjemů. Může být velmi nesnadné určit, zda trpíme touto odchylkou, nebo ne,
protože se často tváří jako dyslexie, dysgrafie nebo jiná specifická porucha učení. Důležité je uvědomění si faktu, že veškeré r´trable plynoucí z CVPD
pramení z problému zparcovat vizuální informace.
Někdy může být velice náročné žít s touto poruchou. Sama
si nejsem jista, zda tuto odchylku mám, nebo ne. Myslím, že disponuji některými
jejími typy, například vizuálně-prostorovými
problémy, neboť velmi špatně odhaduju vzdálenosti, vůbec se nedovedu
zorientovat podle klasické mapy a trpím taktéž problém vyznat se v čase.
Také mám nejspíš problém s rozlišováním
vizuálních vjemů, protože často zaměňuju písmena jako je právě výše zmíněné
b a d a mám problém s rozlišením obektů jako je čtverec a trojúhelník.
Také mám dost možná problém se zaměňováním
písmen a symbolů a s vizuo-motorikou,
nejen si ovšem jista.
Našli jste se v některých z výše popsaných
příznaků? Pokud ano, který typ CVPD máte? Napište nám do komentářů. Taky se
nebojte položit jakoukoli otázku. Jako vždy, jsme tu pro vás!
Komentáře
Okomentovat