Nemocný nebo nemocný

Jana si zlomila ruku. Napsala to Tomášovi na Messenger. Tomáš odpověděl: "Jé, to je mi líto, jak se ti to stalo, umím si představit, jak to musí bolet... Mám se za tebou stavit?" Zcela normální reakce, že? Možná přemýšlíte, kam tím mířím. Podívejte se na trošku jinou situaci.

Jana byla diagnostikovaná se schizofrenií. Už delší dobu mívala vidiny a čím dál častěji ji přepadal pocit, že jí chce někdo ublížit. Napsala Tomášovi na Messenger... "Ahoj Tome, víš, jak jsem teď delší dobu nebyla ve své kůži? Už jsem konečně zjistila proč. Trpím schizofrenií, mohl bys mě prosím přijet navštívit? Jana." ... Tomáš odpoví: "Promiň Jano, ale myslím, že radši ne. Nic proti, ale schizofrenie? Vážně? To je přece takový to s rozpolcenou osobností, ne? To jako máš ty halucinace a můžeš klidně někoho ubodat, ne? Radši ne hele. Nechci riskovat. Měla by ses jít léčit! Nemůžu uvěřit, že tě nechají se s někým stýkat. Promiň, ale už mi nepiš." Zcela normální reakce, že? ...

Nechci tu ale dnes probírat předsudky, které se váží ke konkrétním typům onemocnění... Na to se možná zaměřím jindy. Dnes s vámi raději proberu něco z trochu obecnější roviny...

Není nemoc jako nemoc. To jistě platí. Jinak se budete chovat k někomu, kdo si odřel loket a jinak k někomu, kdo je v nemocnici s pozdním stádiem rakoviny. To je normální. Ale jakmile srovnáte člověka s rakovinou s člověkem který trpí ADHD... Chudák člověk s rakovinou (normální reakce), co s ním ale má společného nějakej cvok? Beztak chce na sebe jenom strhnout pozornost. Pche. Měl by si uvědomit, že na světě jsou vážnější věci než je hyperaktivita! (Normální reakce? Podle mě ne.)

Osobně jsem přesvědčena o tom, že spousta lidí bere slova psychicky nemocný za synonymum se slovy špatný, divný a potenciálně nebezpečný. Pojďme spolu prozkoumat z jakého důvodu k tomu dochází. Co je vlastně příčinou tolika předsudků? Jak vznikly? A proč se tak těžce vyvrací? Na to vše a ještě více se vám pokusím odpovědět v příštím článku.

Pokud budete mít jakékoli dotazy nebo připomínky, neváhejte využít komentáře pod tímto článkem.
Jsme tu pro vás.

Komentáře