Oficiální diagnostická kritéria pro dětský autismus podle ICD-10
F84 - Pervazivní vývojové poruchy
Skupina porucha charakterizovaných kvalitativními abnormalitami
v reciproké sociální interakci a na poli komunikace, stejně tak jako
restriktivním, repetetivní a stereotypním repertoárem činností a zájmů. Tyto
kvalitativní abnormality jsou pervazivní rysem ve fungování jednice za každé
situace.
F84.0 - Dětský autismus
A.
Abnormální nebo
narušený vývoj je zřejmý před dosažením 3. roku věku alespoň v jedné
z následujících oblastí:
1)
Receptivní nebo
expresivní řeč tak, jak se používá při sociální komunikaci
2)
Vývoj selektivních
sociálních vazeb nebo reciproké sociální interakce
3)
Funkční nebo symbolické
hra
B.
Dohromady musí být
přítomno alespoň 6 příznaků z (1), (2) a (3), přičemž alespoň dva jsou z
(1) a alespoň jeden z obou (2) a (3):
1)
Kvalitativní abnormality v reciproké sociální interakci se
projevují alespoň ve dvou z následujících oblastí:
(a)
Selhání v adekvátním užití očního
kontaktu, výrazu tváře, tělesného postoje, a gest za účelem regulace sociální
interakce
(b)
Selhávání v navazování
(takovém, které odpovídá mentálnímu věku a navzdory četným příležitostem)
takových vztahů s vrstevníky, které zahrnují vzájemné sdílení zájmů, činností,
a emocí.
(c)
Nedostatek sociálně-emoční reciprocity
projevující se narušenou nebo odchylnou reakcí na emoce jiných lidí; nebo
nedostatečná modulace vlastního chování v závislosti na sociálním
kontextu; nebo slabá integrace sociálních, emočních a komunikativních vzorců
chování
(d)
Nedostatek spontánního
vyhledávání možností sdílet radost, zájem nebo úspěchy s lidmi (př. nedostatečná
přítomnost ukazování, nošení, nebo poukazování na předměty zájmu jiných lidí)
2)
Kvalitativní abnormality v komunikaci se projevují alespoň v jedné
z následujících oblastí:
(a)
Opoždění ve vývoji mluvené řeči, nebo naprosté
chybění vývoje mluvené řeči, které není doprovázeno pokusy o kompenzaci pomocí
užití gest nebo mimiky jakožto alternativního způsobu komunikace (často
přecházeno nedostatkem nebo chyběním komunikativního žvatlání)
(b)
Relativní selhávání
v zahajování nebo udržování takové konverzace (vzhledem k úrovni
přítomných jazykových schopností), v níž je přítomna reciproká reakce na
vyjádření druhého člověka
(c)
Stereotypní a repetetivní užití jazyka nebo
idiosynkratické užité slov a frází.
(d)
Nedostatek spontánního
předstírání nebo (v dětství) sociální napodobující hry
3)
Restriktivní, repetetivní, a stereotypní vzorce chování, zájmů, a
aktivit projevující se alespoň v jedné z následujících
oblastí:
(a)
Pohlcující fascinace jedním nebo více
omezenými vzorci zájmu, které jsou abnormální co od obsahu nebo zaměření; nebo
jeden či více zájmů, které jsou abnormální co do intenzity a míry pohlcení do
nich, ne však po stránce obsahu či zaměření
(b)
Zjevná kompulzivní
adherence ke specifickým, nefunkčním rutinám a rituálům
(c)
Stereotypní a repetetivní pohybové manýrismy,
které zahrnují kmitání či kroužení rukama nebo prsty; či komplexní pohyby celým
tělem
(d)
Silné zaujetí částmi
objektů nebo nefunkčními elementy věcí určených ke hře určených ke hře (např.
jejich vůní, tím, jak jsou cítit na dotek, zvukem nebo vibracemi, které
generují)
C. Klinický obraz nelze
přisuzovat jiným variantám pervazivní vývojové poruchy: receptivní poruše řeči
(F80.2) se sekundárními sociálně-emočními problémy; reaktivní poruše
příchylnosti dětí (F94.1), poruše disinhibovaných vztahů dětí (F94.2), mentální
retardaci (F70-F72) s jistou přidruženou poruchou emocí nebo chování,
schizofrenii (F20. -) nezvykle brzkého nástupu; a Rettovu syndromu (F84.2).
Pozn. V aktuální
verzi ICD-10 není do diagnostických kritérií pro dětský autismus zařazena tzv. porucha
smyslové integrace (anglicky sensory processing disorder), která se vyskytuje
u zhruba 60 -95% lidí s PAS. Místo toho může být specifikována v rámci
kódu F88 – Jiné poruchy psychického vývoje.
Zdroje:
http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/37108/9241544554.pdf;jsessionid=7A9A84B43513B8BCEAB62DB6F5B8CA57?sequence=1
(str. 147 – 149)
V tomto článku najdete co s možná největší přesností přeložená oficielní diagnostická kritéria pro dětský autismus podle ICD-10 (International Classification of Diseases, 10th Revision; česky Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize nebo také MKN-10). Jedná se o diagnostický manuál vydaný Světovou zdravotnickou organizací (WHO), který je v současné době v platnosti pro celý svět a podle nějž se při diagnostickém procesu řídí doktoři i kliničtí psychologové taktéž u nás v České republice.
OdpovědětVymazat