Oficiální diagnostická kritéria pro dětský autismus podle ICD-10


F84 - Pervazivní vývojové poruchy

Skupina porucha charakterizovaných kvalitativními abnormalitami v reciproké sociální interakci a na poli komunikace, stejně tak jako restriktivním, repetetivní a stereotypním repertoárem činností a zájmů. Tyto kvalitativní abnormality jsou pervazivní rysem ve fungování jednice za každé situace.

F84.0 - Dětský autismus

A.   Abnormální nebo narušený vývoj je zřejmý před dosažením 3. roku věku alespoň v jedné z následujících oblastí:
1)     Receptivní nebo expresivní řeč tak, jak se používá při sociální komunikaci
2)     Vývoj selektivních sociálních vazeb nebo reciproké sociální interakce
3)     Funkční nebo symbolické hra
B.    Dohromady musí být přítomno alespoň 6 příznaků z (1), (2) a (3), přičemž alespoň dva jsou z (1) a alespoň jeden z obou (2) a (3):

1)     Kvalitativní abnormality v reciproké sociální interakci se projevují alespoň ve dvou z následujících oblastí:
(a)             Selhání v adekvátním užití očního kontaktu, výrazu tváře, tělesného postoje, a gest za účelem regulace sociální interakce
(b)           Selhávání v navazování (takovém, které odpovídá mentálnímu věku a navzdory četným příležitostem) takových vztahů s vrstevníky, které zahrnují vzájemné sdílení zájmů, činností, a emocí.
(c)             Nedostatek sociálně-emoční reciprocity projevující se narušenou nebo odchylnou reakcí na emoce jiných lidí; nebo nedostatečná modulace vlastního chování v závislosti na sociálním kontextu; nebo slabá integrace sociálních, emočních a komunikativních vzorců chování
(d)           Nedostatek spontánního vyhledávání možností sdílet radost, zájem nebo úspěchy s lidmi (př. nedostatečná přítomnost ukazování, nošení, nebo poukazování na předměty zájmu jiných lidí)

2)     Kvalitativní abnormality v komunikaci se projevují alespoň v jedné z následujících oblastí:
(a)             Opoždění ve vývoji mluvené řeči, nebo naprosté chybění vývoje mluvené řeči, které není doprovázeno pokusy o kompenzaci pomocí užití gest nebo mimiky jakožto alternativního způsobu komunikace (často přecházeno nedostatkem nebo chyběním komunikativního žvatlání)
(b)           Relativní selhávání v zahajování nebo udržování takové konverzace (vzhledem k úrovni přítomných jazykových schopností), v níž je přítomna reciproká reakce na vyjádření druhého člověka
(c)             Stereotypní a repetetivní užití jazyka nebo idiosynkratické užité slov a frází.
(d)           Nedostatek spontánního předstírání nebo (v dětství) sociální napodobující hry

3)     Restriktivní, repetetivní, a stereotypní vzorce chování, zájmů, a aktivit projevující se alespoň v jedné z následujících oblastí:
(a)             Pohlcující fascinace jedním nebo více omezenými vzorci zájmu, které jsou abnormální co od obsahu nebo zaměření; nebo jeden či více zájmů, které jsou abnormální co do intenzity a míry pohlcení do nich, ne však po stránce obsahu či zaměření
(b)           Zjevná kompulzivní adherence ke specifickým, nefunkčním rutinám a rituálům
(c)             Stereotypní a repetetivní pohybové manýrismy, které zahrnují kmitání či kroužení rukama nebo prsty; či komplexní pohyby celým tělem
(d)           Silné zaujetí částmi objektů nebo nefunkčními elementy věcí určených ke hře určených ke hře (např. jejich vůní, tím, jak jsou cítit na dotek, zvukem nebo vibracemi, které generují)

C.  Klinický obraz nelze přisuzovat jiným variantám pervazivní vývojové poruchy: receptivní poruše řeči (F80.2) se sekundárními sociálně-emočními problémy; reaktivní poruše příchylnosti dětí (F94.1), poruše disinhibovaných vztahů dětí (F94.2), mentální retardaci (F70-F72) s jistou přidruženou poruchou emocí nebo chování, schizofrenii (F20. -) nezvykle brzkého nástupu; a Rettovu syndromu (F84.2).

Pozn. V aktuální verzi ICD-10 není do diagnostických kritérií pro dětský autismus zařazena tzv. porucha smyslové integrace (anglicky sensory processing disorder), která se vyskytuje u zhruba 60 -95% lidí s PAS. Místo toho může být specifikována v rámci kódu F88 – Jiné poruchy psychického vývoje.

Zdroje:

Komentáře

  1. V tomto článku najdete co s možná největší přesností přeložená oficielní diagnostická kritéria pro dětský autismus podle ICD-10 (International Classification of Diseases, 10th Revision; česky Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize nebo také MKN-10). Jedná se o diagnostický manuál vydaný Světovou zdravotnickou organizací (WHO), který je v současné době v platnosti pro celý svět a podle nějž se při diagnostickém procesu řídí doktoři i kliničtí psychologové taktéž u nás v České republice.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat